Barion Pixel

A MAES terápiáról…

CP (cerebrális parézis) esetén közös, hogy a koordináció és a probléma megoldása eltér az átlagostól. A MAES terápia (Movement Analysis Education Strategies) szerint a sajátos mozgáskép fő oka a mozgás repertoár hiánya, a tudott mozgásformák ismétlődő használata, vagyis különböző helyzetek megoldásánál ugyanazokat a stratégiákat látjuk. Ezért a terápia során cél, hogy minél több megoldási stratégiát tanítsunk a gyermeknek, minél több variációs lehetősége legyen, hiszen az agy ezek kombinációjából dolgozik.

 

 

 

A terápia során nagy hangsúlyt kap a mozgások minőségi kivitelezése.

 

Ha egy feladat túl bonyolult:

 

  • akkor az agy rossz megoldási stratégiával,
  • nem megfelelő minőségben próbálja megoldani.

A nem megfelelő minőségben kivitelezett mozgásra, ha tovább építkezünk, akkor egyre eltérőbb mozdulatok fognak megjelenni, ezért a terápia során központi szerepet kap a mozgások elemzése és a megfelelő nehézségű helyzetek kiválasztása. A MAES terápia fókuszában a feladatok komplexitásának csökkentésével a mozgások minőségének javítása áll. Stabil alapokra építkezve kell megtanítani a gyermeknek az egyre bonyolultabb készségeket. Az egyes feladatok komplexitását, valamint a fejlesztés menetét mindig egyénileg határozzuk meg.

 

A MAES terápia alapgondolata, hogy a spazmus egy következmény, amely leginkább akkor jelentkezik, ha:

 

a mozgáshoz szükséges készségek hiányoznak és

a megoldandó feladat/ szituáció túl nehéz.

amikor a gyermek nagyon szeretne valamit, akkor kialakít egy rossz stratégiát a megoldás érdekében.

ez történik akkor is, amikor a gyermek számára egy nehéz helyzetet gyakoroltatunk, amelyhez még nincsennek meg a megfelelő készségei.

A MAES terápiában ezért nem jelenik meg a feladatok ismétlése, hanem mindig variációs lehetőségeket mutatunk a gyermeknek, hogy az agynak változtatnia és alkalmazkodnia kelljen és új stratégiákat sajátítson el. Az új készségek megtanulását abban a pozícióban végezzük, amely leginkább hasonlít a fiziológiás kiindulóponthoz elkerülve a minőségében eltérő mozdulatok megjelenését vagy fokozódását (például a feszesség fokozódását).

 

A MAES a variációs lehetőségek érdekében nagy hangsúlyt fektet az aszimmetrikus mozgások támogatására, például egyik kézzel támaszkodjon, a másik kezével nyúljon a gyermek. Az aszimmetria, a két oldal eltérő, de összehangolt használata teszi a tevékenységeinket harmonikussá és könnyeddé.

 

A terápia során a gyermek részéről a legfőbb a motiváció. Terapeutaként feladatunk, hogy megtaláljuk azt a kiinduló helyzetet, ahol a feladatok még nem nehezek, így a mozgások minősége nem romlik, de nagyon fontos, hogy ez a tevékenység a gyermeket motiválja. A motivációján keresztül fogjuk tudni bevonni a tevékenységbe, ami a tanulás szempontjából kiemelkedően fontos.

 

Fülöp Petra

 

Gyógytornász, MAES terapeuta

Szeretettel várjuk

Rendelőinkben és online

Rendelőnkben csak egyeztetett időpontra tudunk pácienseket / vendégeket fogadni!
Munkanapokon 9:00-15:00 között várjuk hívását, ha nem tudjuk felvenni akkor később vagy a következő munkanapon visszahívjuk.

Pesten

Mackórendelő PEST

1145 Budapest, Amerikai út 40/a as. 2.

Budán

Mackórendelő BUDA

1026 Budapest, Nagyajtai utca 15. fsz. 1.

Online

Mackógyógytorna Online

A világ bármely pontján