A MAES terápiáról…
CP (cerebrális parézis) esetén közös, hogy a koordináció és a probléma megoldása eltér az átlagostól. A MAES terápia (Movement Analysis Education Strategies) szerint a sajátos mozgáskép fő oka a mozgás repertoár hiánya, a tudott mozgásformák ismétlődő használata, vagyis különböző helyzetek megoldásánál ugyanazokat a stratégiákat látjuk. Ezért a terápia során cél, hogy minél több megoldási stratégiát tanítsunk a gyermeknek, minél több variációs lehetősége legyen, hiszen az agy ezek kombinációjából dolgozik.
A terápia során nagy hangsúlyt kap a mozgások minőségi kivitelezése.
Ha egy feladat túl bonyolult:
- akkor az agy rossz megoldási stratégiával,
- nem megfelelő minőségben próbálja megoldani.
A nem megfelelő minőségben kivitelezett mozgásra, ha tovább építkezünk, akkor egyre eltérőbb mozdulatok fognak megjelenni, ezért a terápia során központi szerepet kap a mozgások elemzése és a megfelelő nehézségű helyzetek kiválasztása. A MAES terápia fókuszában a feladatok komplexitásának csökkentésével a mozgások minőségének javítása áll. Stabil alapokra építkezve kell megtanítani a gyermeknek az egyre bonyolultabb készségeket. Az egyes feladatok komplexitását, valamint a fejlesztés menetét mindig egyénileg határozzuk meg.
A MAES terápia alapgondolata, hogy a spazmus egy következmény, amely leginkább akkor jelentkezik, ha:
a mozgáshoz szükséges készségek hiányoznak és
a megoldandó feladat/ szituáció túl nehéz.
amikor a gyermek nagyon szeretne valamit, akkor kialakít egy rossz stratégiát a megoldás érdekében.
ez történik akkor is, amikor a gyermek számára egy nehéz helyzetet gyakoroltatunk, amelyhez még nincsennek meg a megfelelő készségei.
A MAES terápiában ezért nem jelenik meg a feladatok ismétlése, hanem mindig variációs lehetőségeket mutatunk a gyermeknek, hogy az agynak változtatnia és alkalmazkodnia kelljen és új stratégiákat sajátítson el. Az új készségek megtanulását abban a pozícióban végezzük, amely leginkább hasonlít a fiziológiás kiindulóponthoz elkerülve a minőségében eltérő mozdulatok megjelenését vagy fokozódását (például a feszesség fokozódását).
A MAES a variációs lehetőségek érdekében nagy hangsúlyt fektet az aszimmetrikus mozgások támogatására, például egyik kézzel támaszkodjon, a másik kezével nyúljon a gyermek. Az aszimmetria, a két oldal eltérő, de összehangolt használata teszi a tevékenységeinket harmonikussá és könnyeddé.
A terápia során a gyermek részéről a legfőbb a motiváció. Terapeutaként feladatunk, hogy megtaláljuk azt a kiinduló helyzetet, ahol a feladatok még nem nehezek, így a mozgások minősége nem romlik, de nagyon fontos, hogy ez a tevékenység a gyermeket motiválja. A motivációján keresztül fogjuk tudni bevonni a tevékenységbe, ami a tanulás szempontjából kiemelkedően fontos.
Fülöp Petra
Gyógytornász, MAES terapeuta
Szeretettel várjuk
Rendelőinkben és online
Rendelőnkben csak egyeztetett időpontra tudunk pácienseket / vendégeket fogadni!
Munkanapokon 9:00-15:00 között várjuk hívását, ha nem tudjuk felvenni akkor később vagy a következő munkanapon visszahívjuk.
Pesten
Mackórendelő PEST
1145 Budapest, Amerikai út 40/a as. 2.
Budán
Mackórendelő BUDA
1026 Budapest, Nagyajtai utca 15. fsz. 1.
Online
Mackógyógytorna Online
A világ bármely pontján