Mi történik a terápián?
A felfedezés a tanulás legfőbb mozdítója, ez alapján tanulják meg a babák és gyerekek a világ működését. A felfedezéshez elengedhetetlenül szükség van a mozgásra, mozdulatokra. A mozgás során minden gyermek képességeinek megfelelően alakítja ki azokat a stratégiákat, amikkel a legjobban fog tudni boldogulni. Így épülnek fel a hasonló elemekből eltérően koordinált mozdulatsorok, amitől a mozgás egyéni lesz. Ez alapján ismerjük fel a körülöttünk lévőket akár mozdulataik alapján is.Ha egy cerebral paresisises gyerek mozgásfejlődését nézzük, a mozgás elemek és az ebből kialakított stratégiák egy speciális (atipikus) mozgásszervezési mód eredményeként alakulnak ki. A MAES terápia egy számukra kialakított rendszer, ahol a gyerekek játszva tanulnak új mozgásformákat az ő saját koordinációs megoldásukra szabva.
MAES = Movement Analysis and Education Strategies
A MAES terápia egy olyan szemléletű terápia a cerebral paresiseses gyerekek terápiái között, mely a megoldási stratégiákat állítja a középpontba. Jean-Pierre Maes, mint Bobath és Halliwick terapeuta egy új rendszerben összegezte tapasztalatait. A terápia megalkotójaként, azt látta központi problémának, hogy a mozgás során használt stratégiák egyre inkább leszűkülnek az állapot által meghatározott, a gyermek számára legkönnyebben elérhető mozgásmegoldásra. Ez egy olyan spirált alakít ki, melyben a berögzült mozgásminták lekorlátozzák a mozgást és az ingerek megfelelő feldolgozását. Mivel hiányoznak az alapvető képességek bármely eltérő mintához, így a megfelelő terápiás stratégiának számára az tűnt, hogy úgy érjen el egy új mozgásformát, hogy a gyerek saját képességeit szabadon felfedezve sajátítsa el.
A terápia két meghatározó eleme a feladat és a képességek. A siker alapja ennek a kettőnek az optimális összehangolása. Ezek segítségével nem mozgást szeretne tanítani, hanem új mozdulatokkal szervezést, a gyermek saját képességeinek bővítésével új koordinációs stratégiák kialakítását. A gyermek számára könnyű helyzetekben gyakori változtatással és minél nagyobb motivációval kialakított játékhelyzetek támogatni tudják a berögzült mozgásminták használatának elkerülését. A terapeuta és a gyermek között kialakított együttműködés a személyre szabott pozíciók és mozdulatok során azzal a támogatással segít, amire a gyereknek szüksége van. Így bővülnek a mozgás során használt elemek, a koordinációs tárház és az ezt meghatározó gondolkodás, melynek hatása a mozgáson túli rendszerekre is nagymértékben pozitívan hat.
A témában tovább olvashat A MAES terápiáról.. cikkben.
Békési Anita
MAES terapeuta, a Mackórendelő gyógytornásza
Szeretettel várjuk
Rendelőinkben és online
Rendelőnkben csak egyeztetett időpontra tudunk pácienseket / vendégeket fogadni!
Munkanapokon 9:00-15:00 között várjuk hívását, ha nem tudjuk felvenni akkor később vagy a következő munkanapon visszahívjuk.
Pesten
Mackórendelő PEST
1145 Budapest, Amerikai út 40/a as. 2.
Budán
Mackórendelő BUDA
1026 Budapest, Nagyajtai utca 15. fsz. 1.
Online
Mackógyógytorna Online
A világ bármely pontján